zondag 5 november 2017

Anklets

Nu ik een 'sokkenbeen' heb, moet het maar eens uit zijn met het getreuzel en gedraal rond het schrijven van blogposts. Gewoon gaan zitten en er tijd voor maken, al de rest wacht wel even...
Bij deze dus: de 'anklets' uit 'The Ultimate Sock Book' van Vogue Knitting.

I bought a sock display leg this week, so I'm no longer excused to postpone writing blogposts. I just have to make or better, take the time for it.



Een eenvoudig sokje, maar een boek uitbreien is een boek uitbreien, dus deze moeten er ook aan geloven. Bovendien brengt elk patroon wel hier of daar een verrassing of iets nieuws. En ja hoor! Deze sokken begonnen met een toe-up opzet die ik nog niet eerder breide. Een wat vreemde opzet...

A simple sock, but knitting a book cover to cover doesn't allow cheating. Besides each pattern can hold something new to learn. So did this one. It has a strange toe up cast on.



  
Je begint met een opzet van 4 steken en verdubbelt deze door de steken voor en achter te breien. 

Cast on 4 sts, Kfb in each stitch.






 




Vervolgens brei je een rij K1, sl1wyif. 

*K1, sl 1 wyif * to end






 


 
Dan trek je de naald uit de steken. Net als de Rode Zee eerder deed, scheiden de steken zich in twee rijen.

Remove the needle, the stitches will separate in two lines.










Die zet je weer op naalden en je begint te meerderen voor de teen.

Put the 2 rows back on needles and start shaping the toe.

















Het resultaat is nogal rommelig, dus ik heb het wat 'bijgewerkt'. Want natuurlijk heb ik geen tijd om te zoeken en te proberen tot het er goed uitziet. Maar kijk, ik deed het daarnet nog eens opnieuw met dikker garen, probeerde het verschillende keren opnieuw en het blijft rommelig. Een nieuwe opzet die ik dus niet hoef te onthouden, been there, done that.

The result looked rather messy, so I had to fiddle a bit to make it better. Trying it again on a swatch it didn't look better. So been there, done that, I don't have to remember this cast on.


 



Over de hiel met verkorte rijen ben ik wel tevreden, die wordt steeds netter vind ik, al kan het nog beter. (Vooral geconcentreerder denk ik, eens aan de hiel zit ik in gedachten al bij het volgende te breien paar...)





On the other hand, my short row heels are starting to look better. Although some improvement still can be made. I should knit more concentrated and relaxed. Once reaching the heel, I start to think about the next pair of socks (to be honest: I always have a long to knit-list in mind...)











De picot-afkanting viel dan weer tegen. Met de beschrijving uit het boek werd het niet echt iets. Dus gebruikte ik de methode beschreven in 'Opzetten & Afkanten'

The description of the picot bind off didn't seem to work for me, So I used the description from the book Cast On, Cast Off which gave me a neat result.



De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de afkanting uit het boek net nog eens probeerde op mijn 'teen-proeflapje' en warempel, het lukte wel. 

To be fair I must admit I've just tried the picot bind off from the book again on my toe swatch. Lo and behold, it worked this time!


Ik zal toch niet aan de proeflapjes moeten?!
OMG, this doen't mean I have to convert to making swatches, is it?



Gebruikt garen/ Used yarn: Arwetta Classic by Filcolana

 

1 opmerking:

  1. Tja, proeflapjes, dat is ook zoiets, ik heb daar een grondige hekel aan en jij blijkbaar ook :-) maar af en toe is het toch wel nuttig om het te maken heb ik ook al ondervonden, maar zonder probeer ik het meestal ook. Trouwens, leuke sokjes, ik brei liefst de klassieke hiel omdat deze die jij maakte me niet zo goed lukt.

    BeantwoordenVerwijderen