zondag 7 mei 2017

Lang Ayre




 
 


Lang Ayre is de tweede sjaal die ik brei uit 'The Book of Haps' van Kate Davies.

Lang Ayre is the second shawl I've knitted from 'The Book of Haps'  by Kate Davies.







Het is een ontwerp van Gudrun Johnston dat vertrekt vanuit de traditionele diamantvorm van de hap. Maar in dit ontwerp wordt geen boord rondom het middenstuk gebreid, wel wordt langs twee zijden een driehoek aangebreid zodat er een grote driehoekssjaal ontstaat.


 


















This shawl is designed by Gudrun Johnston and starts with the diamond shaped middle piece as in the traditional hap. But in this pattern no border is knitted around the middle, instead two triangles are knitted along two sides of the diamond, creating a big triangle shaped shawl.

 
Het ontwerp is eenvoudig, maar ik was hier vooral nieuwsgierig naar het gebruikte garen van Jamieson and Smith. Ik had er al vaak over gelezen en het al veel voorbij zien komen bij anderen, maar nog nooit zelf in handen gehad. Ik schafte het garen aan bij 'Batts and Threads' op de Knit & Knot-beurs in Tilburg. 
Mara hielp me met het kiezen van de kleuren, want ik wou immers het hele kleurenschema omgooien. Ecru is niet echt mijn kleur, dus ik wou een andere basiskleur. Na heel wat gegoochel met alle kleuren - Mara is daar heel goed in - bleef ik verrassend genoeg uiteindelijk toch bij ecru als basis, en koos daar vijf andere kleuren bij. Mara verzekerde me dat ik goed gekozen had, zelf bleef ik er wat onzeker over.



The design is simple - yet clever - but I was mostly interested in the used yarn: 2-ply jumper weight by Jamieson and Smith. I've read about this yarn and seen it in projects by others, but never had used it myself. I bought it at Batts and Threads during the Knit&Knot fair in Tilburg. Mara helped me to choose colours, I wanted tho change the whole scheme and choose another basic colour instead of ecru. Mara is really great in juggling with colours. And strange but true, I kept ecru as basic colour, and choose five other colours with it. Mara assured me that I picked the right colours, but I wasn't too sure.





Tijdens het breien zag ik dat kleuren goed 'werkten' en ben ik erg blij om eens te proeven van andere kleuren. Het breien ging gezwind, een ideaal breiwerk om bij te kletsen, dus dit project vergezelde me meermaals naar onze wekelijkse Stitch 'n Bitch meet-up. 
Het 2-ply jumper garen van J&S is een plezier om mee te breien. Hoewel het een beetje ruw aanvoelt, wordt het al zachter tijdens het breien. 



 

After knitting some stripes I saw how the colours did blend together well, and in fact I'm happy to experience other colours than usual.
The knitting went easy, so this was an ideal project to take to the weekly Stitch 'n Bitch meet-up. I loved knitting with this authentic yarn, it has a bit a rough feeling, but already during knitting it became softer.








De grote uitdaging bij dit project waren de kleurovergangen. Doordat het garen 100% wol is, kan je een nieuwe kleur aanhechten door vervilting, dus geen -tig draadjes om in te stoppen. Het was een beetje zoeken om de kleurovergang op de juiste plaats te laten vallen. Maar na verloop van tijd lukte dat steeds beter. 

The challenge in this project was to join the new colours using the 'spit splice' - method. It took me some practice to make the join exactly at the beginning of the row. But in time, I got better at it.












 

5 opmerkingen:

  1. Waauw Inge, wat een mooie sjaal en de kleurencombi vind ik echt geslaagd, ook al heb je toch nog voor ecru gekozen :-) het boek moet ik nog steeds bestellen, maar ik raak meer en meer overtuigd om het toch te doen, nu ik deze mooie sjaal weer zie.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Rita!
      En het boek is idd de moeite waard. Ik heb voor 3 andere sjaals al garen liggen...

      Verwijderen
  2. Zeer mooie kleuren !!!
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gekozen, de kleuren werken mooi samen met die dunne en dan weer bredere strepen. Shetlandwol wordt nooit superzacht, maar een genot om te dragen, licht en warm

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je tweede sjaal al klaar, ik zal toch het boek moeten aanschaffen, ik ben helemaal verkocht als ik dit zie en overtuigd ook, het garen J&S gebruikte ik nog nooit, dus misschien ook eens testen? Prachtige sjaal!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen