zondag 29 januari 2017

Bombadil sokken

Een volgend paar 6-ply sokken en deze keer passen ze me wel.

A next pair of 6-ply socks, and this time they fit.








De Bombadil sokken van Eeva Turkka worden van de teen af gebreid en hebben een mooi bladpatroon.

The Bombadil socks by Eeva Turkka are knitted toe up and have a nice leave pattern.


Ik breide al eerder toe-up sokken maar nog nooit met een hiel met hielflap. Het is een beetje vreemd omdat de flap hier onder de voet zit en de verkorte rijen aan de achterkant van de hiel. Na het breien van de hiel werd het patroon onmiddellijk terug hervat, zodat ook de spie in patroon gebreid wordt. Dit geeft de sok nogal een ruw uitzicht, een spie in tricotsteek zou de sok een verfijnder uitzicht geven.







I've knitted toe-up socks before, but never did them with a heel with heel flap. It feels a bit strange because the heel is sitting up side down: the flap sits under the foot, the heel turn on the back of the heel. After turning the heel, the pattern is resumed. In this way the gusset is knitted in pattern instead of the usual stockinette. This gives the sock a rather rough look.




 Het 6-ply tweed garen van Regia geeft een extra accent aan het patroon.
I used a 6-ply tweed yarn by Regia, the coloured speckles add that extra touch to the pattern.

 



Voor het afkanten gebruikte ik de genaaide afkanting van Kristin. Goed rekbaar, maar het ziet er net dat beetje te los uit. Misschien een volgende keer de laatste toer met een dunnere naald breien?

I used the sewn bind off as shown by Kirstin. It's very stretchy but looks a bit loose. Perhaps next time I'll better knit the last round with a smaller needle?


















 

3 opmerkingen:

  1. Blaadjes vind ik altijd mooi in een sokpatroon. Ik ga akkoord dat een spie mooier is. En de genaaide afkanting gebruik ik altijd voor toe-up! Het klinkt alsof je weer veel geleerd hebt, en dat is zo fijn van breien als hobby. Dat, en lekker dikke sokken als eindproduct!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi patroon en mooie sokken! Lijkt me niet gemakkelijk om te breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig patroon, heb het meteen opgeslagen! Toe-up sokken breide ik nog maar 1 keer, heb liever gewone sokken, misschien omdat je die gewoon bent. Dan is dit een uitdaging weer!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen