zondag 8 mei 2016

Mustermix

Weer een paar sokken uit het sokkenboekje. En ik neem een dapper besluit: ik zal restjes uit de sokkenwoldoos (eigenlijk -dozen) gebruiken. Ik kan toch niet eindeloos sokkenwol blijven kopen? Soms heb ik van die wijze dagen.

Another pair of socks out of my sock knitting booklet. I took a brave decision and choose my colours out of the left overs in my sock yarn stash. I have my wise moments.


 

Ik kies mijn kleurtjes bij elkaar en begin eraan. Met - dankzij de cursus 'het betere breiwerk' een nette ronde opzet deze keer, al moet ik op het 'net' nog een beetje oefenen.

Chosen my colours I started with a tubular cast on, as learned in the course 'advanced knitting'. It seems I need a bit more practice.







Het been is in een eenvoudig R/A patroon, maar dan: 'Oh, nee! Ik heb weer een fair isle-randje aan mijn been!' Deze keer moet het lukken om dat niet te strak te breien. Dus ik gebuikte naalden met een heel nr. hoger. Ik breide los, trok de steken regelmatig open en het leek warempel te lukken, al lijkt het nu wel héél los gebreid. Maar dat komt wel goed na een keertje wassen.

The upper part of the leg is a simple K/P pattern. But then, oh no! Another fair isle border! This time it has to worl. I use needles a whole size up, knitted loose and regulary separated the stiches. It worked, although it is very loose know. But I hope that will be fixed after a first wash.





Het daarop volgend kabelpatroontje vind ik ook niet mis. Voor de hiel gebuikte ik de verkorte rijentechniek, ook uit de cursus 'het betere breien', al werden hierin de dubbel omwikkelde steken niet behandeld, dus ik deed maar naar beste vermogen. De hielen zien er beter uit dan de eerdere die ik op deze manier gebreid heb, maar perfect is het nog niet.

The following cable pattern is quite cute in my opinion. For the heel I used short rows, again as learned in the course.  Although we didn't tackle the double wrapped stitches there, so I did it to the best of my ability. 

 


















Mijn lila garen raakte op, dus herhaalde ik op de voet het fair isle-randje nog eens (straks ga ik het nog leuk vinden?) om daarna met het R/A patroon de sok te beëindigen.


As I ran out of lilac yarn I repeated the fair isle border to finish with the K/P pattern. 

 

2 opmerkingen:

  1. Veel techniek oefenmogelijheden in deze sokken! Ze zijn leuk geworden. (En je weet toch dat sokkenwol niet meetelt?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie sokken! Ik vind het effect met blauw aan de teen ook wel erg geslaagd.
    En een leuk boekje! Ik heb het ook hier staan :-) Misschien voor mij ook een tip om het weer eens ter hand te nemen...

    BeantwoordenVerwijderen